Nieuws

Terug

OCHTENDMENSEN VERSUS NACHTMENSEN

Springlevend in de vroege ochtend of op je energiepiek in de late uurtjes, je kan er zelf weinig aan doen. Of je een ochtend- of nachtmens bent, dat zit namelijk gewoon in je DNA. 

Dus neen, vroeg opstaan met een fris hoofd kan je niet leren. Laat doorwerken en nog later onder het dons kruipen, dat word je niet gewoon. Tenminste niet als je zo niet geprogrammeerd bent. Ben je een ochtendmens, dan ga je er altijd last van ondervinden als je laat gaat slapen. Omschrijf je jezelf eerder als een nachtmens, dan gaat het nooit echt lukken om vrolijk uit je bed te springen als de wekker om 6 uur afgaat.

WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK OCHTEND- EN NACHTMENSEN

Dit onderwerp is al ontelbare malen wetenschappelijk onderzocht, met telkens nieuwe inzichten in de slaapgewoontes en levensstijl van leeuweriken en uilen, zoals wetenschappers ze noemen. Voor sommige onderzoeken analyseerden ze zelfs slaapgewoontes van een groep mensen gedurende 20 jaar!

Wat vaststaat is dat je in je genen kan zien tot welk van deze twee types je behoort. Die genen bepalen onder meer je melatonineproductie, cortisolproductie en zelfs het moment waarop je lichaamstemperatuur gaat dalen om in slaap te vallen. We zitten gewoonweg anders in elkaar.

Aan de Universiteit van Surrey bijvoorbeeld ontdekte Dr. Simon Archer dat het gen met de naam Period-3 je biologische klok beïnvloedt. Heb je een lange versie van dit gen, dan ben je een ochtendmens. Een korte versie van Period-3 maakt je een nachtbraker. Bovendien beschik je zelf over 2 versies van dit gen – een van elke ouder – waardoor die eigenschap dus extremer wordt geuit als je bijvoorbeeld tweemaal een lange Period-3 hebt.

EIGENSCHAPPEN VROEGE VOGELS EN NACHTUILEN

Je biologische klok is trouwens niet het enige wat ochtendmensen van nachtmensen onderscheidt. Tot welk type je ook behoort, je merkt er zelf wel de voor- en nadelen van. 

Zo zullen nachtmensen vlugger aan insomnia en andere slaapproblemen lijden aangezien ze gewoonlijk minder slaap krijgen dan de ‘morgenstond-heeft-goud-in-de-mond’-types. Daardoor zijn ochtendmensen algemeen genomen gelukkiger dan nachtmensen. De maatschappij is immers opgebouwd rond hun dag- en nachtritme. Heel wat nachtbrakers kunnen dus niet anders dan laat in slaap vallen maar moeten wel ’s ochtends vroeg uit bed. Wetenschappers noemen dit fenomeen social jetlag.

Vroege vogels zouden dan weer nauwgezet, conformistisch en proactief zijn, beter in samenwerking en minder last van uitstelgedrag hebben. Toch werd ook vastgesteld dat nachtuilen over het algemeen intelligenter, creatiever en zelfs productiever zijn. Dus of je nu een leeuwerik of uil bent, maak gewoon gebruik van je sterktes!

Terug naar overzicht

  • Fja-Oeyen Experience

  • Donsdeken wassen in wasmachine?

  • 10 tips voor reine nachten.

  • Waterbed, waarom zou je ervoor kiezen?

  • Verras je Valentijn met een romantisch ontbijt op bed 6 originele ideetjes met liefde gemaakt

  • Weg met wintertenen en koude voeten: 5 remedies

  • Waarom hebben sommigen een ochtendhumeur?

  • Het effect van alcohol op je nachtrust

  • Doet een dagelijks dutje deugd, ook voor je gezondheid?

  • Slaaptips bij nachtwerk

  • Is er een link tussen burn-out en slecht slapen?

  • Wat zijn de gevolgen van slaaptekort?

  • Hoe voorkom je nekpijn?

  • Slapen onderweg naar je vakantiebestemming

  • Slapen om af te vallen?

  • Slapen is goed voor je huid

  • Slaappatronen van dieren

  • Sporten om te slapen of slapen om te sporten?

  • Hoe richt ik mijn slaapkamer in?

  • 5 slaapapps om insomnia aan te pakken

  • Apart slapen, beter slapen?

OCHTENDMENSEN VERSUS NACHTMENSEN